Blinco Hjälpcenter
Snabb hjälp • Säkra svar

Hjälpcenter & vanliga frågor

Här hittar du svar om konto, säkerhet, budgetar, GDPR och hur Blinco funkar. Vi försöker vara extremt tydliga och inte gömma något.

EU-hostad
Argon2id-lösenord
2FA-stöd
Ingen försäljning av data
Konto & inloggning

Ditt konto, åtkomst och säkerhet

Hur skapar jag ett konto?
Klicka på “Registrera dig”, fyll i e-post och lösenord. Klart. Vi kräver inga bankkopplingar, inga kreditkontroller och ingen personnummerverifiering för att börja göra en budget.
Jag har glömt mitt lösenord, vad gör jag?
Använd “Glömt lösenord?” på inloggningssidan. Vi skickar en återställningslänk till din e-post. Du väljer nytt lösenord själv, vi kan inte se ditt gamla (de är hashade och kan inte läsas i klartext).
Vad är 2FA och borde jag använda det?
2FA (tvåfaktorsinloggning) betyder att du behöver både ditt lösenord och en engångskod från t.ex. Authenticator-appen. Det gör det nästan omöjligt för någon annan att logga in även om de skulle få tag på ditt lösenord. Vi rekommenderar starkt att du slår på det i “Konto & säkerhet”.
Budget & ekonomi

Hur funkar själva budgeten?

Vad är en “budget” i Blinco?
En budget är ett upplägg som innehåller dina inkomster, fasta kostnader (hyra, försäkring, lån), rörliga kostnader (mat, nöje) och sparande. Du kan ha flera budgetar, t.ex. “Basbudget”, “Sommarsemester”, “Sparplan för bil”.
Vad betyder “+ Ny post”?
Det är en rad i din budget – som “Hyra 8500 kr/mån” eller “Lön 28 000 kr/mån”. Varje post har typ (inkomst, fast, rörlig, spara), belopp, frekvens osv. Du kan hela tiden lägga till, ändra eller ta bort.
Varför står det “Kvar efter kostnader”?
Det är din faktiska frihetspeng. Vi tar din totala månadsinkomst minus alla fasta kostnader, rörliga kostnader och spar. Resultatet är vad som finns kvar (eller saknas) efter allt nödvändigt är betalt.
Varför visar ni “Pengarna räcker ~ X dagar”?
Det är en snabb riskindikator. Om du går back just nu, räknar vi ungefär hur länge du klarar dig med din nuvarande burn rate. Det här hjälper dig se om det är lugnt paniklugn eller panikrött 🔥.
Kan jag använda Blinco för att göra gemensam hushållsbudget?
Ja. Ett enkelt sätt är att skapa en separat budget som heter t.ex. “Hushåll” och lägga in alla gemensamma kostnader där: hyra, mat, el, bil, osv. Då ser ni totala kostnaden och kan dela 50/50 (eller någon annan fördelning). Snabbt sätt att undvika tjafs.
Integritet & GDPR

Din data är din data

Säljer ni min data?
Nej. Vi säljer inte persondata, beteendedata, transaktionsdata eller ekonomiska profiler till tredje part. Vi visar inte tredjepartsannonser baserat på din ekonomi.
Var lagras min data?
Ditt konto och din budgetinformation lagras inom EU. Vårt mål är att hålla känsliga uppgifter så nära hem som möjligt juridiskt (GDPR) och tekniskt (latens/säkerhet).
Kan ni läsa mitt lösenord?
Nej. Lösenord lagras inte i klartext. Vi använder en modern algoritm (Argon2id) för att hasha lösenord. Det betyder att även internt kan ingen bara “kolla upp ditt lösenord”.
Kan jag radera mitt konto helt?
Ja. Under “Konto & säkerhet” kan du begära radering. Då tas kontot bort och alla budgetar, alla poster, all historik. Det här är byggt för att uppfylla GDPR-rätten att bli glömd.
Kan jag exportera min data?
Ja. Du kan exportera som CSV/JSON så att du kan fortsätta i Excel, dela med partnern, göra privatekonomi-rapport, skicka till en rådgivare, eller bara ha backup offline. Det är dina pengar, du ska kunna ta med siffrorna.
Säkerhet

Hur vi skyddar ditt konto

Varför pratar ni om “säkerhetsnivå” i dashboarden?
Vi visar en liten etikett (Låg / OK / Hög) baserat på bl.a. om du har 2FA, om du har verifierad e-post och om du har lagt in namn. Det är ett snabbt sätt för dig att se hur lätt det vore för någon annan att kapa ditt konto.
Kan någon logga in utan att jag märker det?
Vi använder säkra sessioner och kan kräva om-inloggning för känsliga åtgärder (t.ex. kontoradering). Slår du på 2FA är det i princip omöjligt att någon tar sig in utan att ha både ditt lösenord och din engångskod.
Behöver ni koppla in på min bank?
Nej. Blinco kräver inte BankID-inlogg eller direktkoppling till ditt konto. Du matar in siffrorna själv. Det ger dig kontroll och gör att vi inte lagrar banktransaktioner i onödan.
Delar ni data med annonsnätverk?
Nej. Vi säljer inte beteenden (“du spenderar mycket på mat”) och vi trackar inte din ekonomi för att kunna rikta reklam. Vi försöker vara motsatsen till “din data är produkten”.
Funktioner & övrigt

Allt runt omkring

Får jag reklam eller nyhetsbrev?
Bara om du aktivt ber om det. Standardläget är tyst. Vi vill inte spamma din mejl bara för att du testade tjänsten.
Finns det någon gratisplan?
Ja, du kan skapa konto, bygga budgetar och se din överblick utan att ge oss kortnummer. Det ska vara möjligt att få koll på sin ekonomi utan att först “prenumerera”.
Kan jag använda Blinco på mobilen?
Ja. Hela gränssnittet (inkl. dashboard) är byggt mobil-först med responsiva vyer. På telefon får du t.ex. hamburgermeny istället för full toppmeny, och tabeller blir kort istället.
Vad händer om jag råkar ta bort något?
Just nu: borttaget är borttaget. Vi har ingen “papperskorg” för budgetrader. Vi visar en bekräftelse innan du raderar en post, för att undvika misstag.
Kan jag få personlig ekonomisk rådgivning här inne?
Vi visar siffror, mönster, risknivå och hur länge pengarna räcker, men vi ger ingen juridisk eller finansiell rådgivning som t.ex. “köp den här fonden”. Vi visar din situation – beslutet är ditt.
Fortfarande frågor?

Hör av dig till oss

Vi svarar så snabbt vi kan. Skriv aldrig ditt lösenord eller fullständiga kortuppgifter i ett mejl.

Support / tekniska problem
support@creashot.se
Kontoradering & GDPR
Gå till “Konto & säkerhet” när du är inloggad och välj “Radera konto”.
Säkerhet / misstänkt intrång
Byt lösenord direkt, slå på 2FA och mejla oss om du tror att någon annan haft åtkomst.
Vi kommer aldrig be dig om pengar via Swish, aldrig be dig läsa upp en engångskod, och aldrig be dig dela hela ditt lösenord.